sape nak itut angkat kaki~ ;P

Monday, September 27, 2010

cerita seperti rojak buah.


assalamualaikum..

ehem2..batuk sikit di situ ye... seminggu demam.. since makan pil perancang tuh..ase makin tak cukup je vitamin dalam badan.. kena belajar makan lauk banyak2 ah ceni.. xmo dah bergantung ngan ubat2 jadah..tambah darah kunun..kalau nak pengsan tu pengsan jugak lah..tapi motip la kan makan pil perancang.haha

huuu..sempat lagi tak kalau nak wish selamat hari raya?? boleh je kan..syawal x abes lagi pe..kan kan kan??heee..

selamat hari raya aidilfitri..

cerita raya?? banyak sangat kut..ahaha..family besar, biasalah.raye cam pegi konsert..sesak..raya kat kelantan, kt kampung mama..kota bharu.kampung ke 2?? naseb lah kan..kg 2 2 belah tengah2 bandar..kampung papa tengah2 bandar ipoh.. p tak raya kat sana tahun ni.. imagine dis..mamanye siblings ade 8 org..tiap2 orang tu ade anak 8 orang.. kalau tak 8 pun mesti x kurang 6..pastu yang 8 tu plak ramai dah kawen n ade baby ramai2 jugak..bila semua balik, haaa..pandai2 la korang congak angka kepala dan badan manusia yang sedarah ngan aku yang ade kat satu2 rumah tu kan..hmm.. dan dengan itu duit raya aku pun pastilah meriah gitu walaupun jumlah rumah yang kitorang pergi tak banyak mane pun...

macam 1st day raya..walaupun ngan baju raya tangkap muat gitu dek kerana baju raya sepasang habuk pun tak siap *sedeh hoke~*, aku tetap beraya ngan sakannya..haha. pagi2 1st day terus ke rumah ayah ni kt bukit keluang..kat rumah ni konsepnya fair n square..jumlah duit raya sama tak kira usia atau pangkat...warna hijau..;) pastu kitorang ke kb..umah nik dulu..nik is abang sulung mama..panggil nama camtu je..macam omputih gitu kn..haha..tang panggil nama cam rilek, tp part protokol, huh, x sanggup nak cerita ha..nak makan kena tunggu semua orang ade kat meja, makan serentak, xleh tumpah makanan or air atas meja bla bla bla..macam
kompliketed kan??ahaha..tape..kami dah biasa..kat umah ni plak..duit raya ikut education level..untungnye aku kat sini ialah bila degree aku mngambil masa 6 tahun, maka 6 tahun lah aku kumpul duit raya tertiary level.ehehe..serunuk wooo...min rm80, 6 kaunter duit raya.

next, kitorang serbu pulak umah tok mud kut...tok mud is my datuk lah..pekerjaan beliau ialah tokey emas..kitorang, anak mama memang rapat ngan tok mud, makanya, cincin berlian asli yang korang nampak berharga 10 riban kt habib tu, kitorang leh dapat ngan harga 1k je ngan tok mud. wuhuuuu... i labiu lah tok mud ngan tok nah.. ;D dan pasaipa pulak aku cerita pasal cincin emas ni plak kan?? sebabnya, hari raya pun tok mud bukak kedai kat umah...topik kat umah tok
mud bukanlah pembunuhan sosilawati oke..topik emas. barang baru sampai...aku dah try semua..kalau nak pinjam pakai g dinner pun tok mud bagi..haha

seterusnya kitorang bergerak ke umah tok hassan...tok hassan is my datuk jugak..banyak kan datok yang saya ade..salahkan keturunan kami yang terlalu subur.mwahahaha..adik beradik datok pun ade 10 gitu..haha..tok hassan dulu ade tok nab..tapi tok nab dah meninggal, maka tok hasan ade pengganti yang kitorang panggil ma..since dgn ma ni, tok hassan dah tak bagi duit raya..x seronok lah...masa sampai rumah tok hassan pulak..pakcik makcik semua pergi
istana...so kami yang nak pergi istana jugak tapi semua malas maka kami tak pergi lah..dan seperti biasa, bila dah balik tu, dorang pun bawak balik lah gosip dari istana...tapi aku tak terlibat oke..dengar tak dengar je..malas nak ambik pedulik hal orang2 tua nih..bila pok su din yang rancak bercerita kisah istana kadang2 tengok aku, aku pun terus angguk macam aku paham..haha..tertipu kamu di situ~! ;P

dan sebelum balik rumah malam raya pertama, kitorang singgah di rumah abe din..abe din atau nama sebenar beliau zahidin mahmood ialah pendaftar kelahiran aku tau...hee..dan fakta lain beliau adalah pencipta lagu teman sejati, ala..lagu glemer kumpulan brothers tu...huhu..glemer tak saya sebab didaftarkan oleh orang yang glemer..haha..dan di situ jugaklah papa bertemu mata dengan kereta idaman beliau yang dipakai oleh abe ridad, pegeout 407.wallaweyh...senyum lebar sampai ke telinga bila boleh test drive kete tuh...

dah abes 1st day, 2nd day plak..kitorang pergi kampung berangan, area selising pasir putih..ni pun kira kampung aku gak la..datuk aku kat sini plak namanya tok su omar..tapi beliau dah meninggal jugak tahun lepas.aku sayang beliau..al fatihah untuk beliau oke.. ;) kat sini lagi best sepatutnye..sebab?? sebab tok su ade anak seramai..eh, bpe belas orang eh?? dan yg keje sumenye keje hebat2...tapi ruginye aku tahun ni, tak jumpa dorang sume..sebab sama2 nak pegi rumah satu sama lain, agakanya kitorang selisih kereta kat jalan raya la kut..huhu..rugi duit raya di situ ye...

hari taya kedua gi umah tok su omar je kut..orang lain g open house umah kazen kat kb, tp aku kna balik umah umah untuk tolong mama masak untuk open house rumah kami raya ketiga pulak..rugi tak boleh makan kuzi kat rumah kak ida, tapi xkesah jugak sebab duit raya tetap dapat walaupun diri ni tak wujud pun kat sana..ehee..serunuks. tapi malam tu aku tidur kul 4.30 pagi tau, sebab tolong mama masak...tolong je..aku nak masak?? sorry lah.. x pandai. penat tau..tumbuk tu tumbuk ni, potong2 segale..mana taknye..semua pun buat sendiri.. n seperti biasa kerja paling senang ialah, melenyek nasi himpit..hmmm..mane nak jumpa nasi himpit buat sendiri?? semua orang pun prefer beli yang segera je kan.. tapi tidak mama, penyek lagi..penyek bagi cantik~!! baik mama~!!! ;D

raya ke3 was d open house day..open house bermula pukul 6.30 pagi oleh geng2 masjid papa, n berakhir malam tu, around 12..wallaweyh..nak tercabut lah segala sendi2 semua..tapi serunuk...sbb kawan2 sekolah ramai datang.thanks...;)

menunye, nasik himpit kuah kacang, sate, nasik lemak, nasik kerabu dan laksa penang yang dibuat sepenuhnya oleh mama saya~!! hebat lah beliau. maka tidak perlu dipersoalkan lagilah kenapa tubuh badan saya adalah sungguh sihat dari segi saiz ye..sebab since lahir saya makan yang sedap2 sahaja.. dan aku yakin aku tak inherit lgsg kepandaian memasak mama tu...ahahaha..malang di situ yer...


oke, sekarang aku mau isytihar total duit raya yang aku dapat tahun ni...jeng je jeng..

ekeke..jumlahnye ialah..kalau wak bagi aku seratus, maka jawapannya ialah 3 no fav aku dulu kini dan selamanya..banyak tak??woweeee.... tapi duit tu semua dah licin.bayar kutu, duit minyak kete, hadiah kawen mawen, bayar itu ini..beres..tinggal sampul pelbagai corak je...

tetapi secara overallye...raya tahun ni tetap meriah ditambah ngan kewujudan zariff gemok comel giler ke dunia..ahahaha..obses kat anak sedara...walau baru ade 3...;D



nuha subhani, miqdad subhani n zariff dzakwan...;)

dan hari raya ke4 plak, aku gi kb n before balik umah, gi makan spageti and lontong kat umah bestie..cik syahrulhuda abdullah...best woo..makan banyak2 sampai muncit~!! haha.. weit2, kat belakang umah cik b nih ade swimming pool yg still under construction tau..x sabar nak tunggu siap. t siap gitau aku tau..aku nak beli bikini. haha. ade jugak yg nak kna sekeh ngan incik wak pasni.ekekeke..



n dis is syahrulhuda abdullah... ;)

depan rumah berbackgroundkan papa n mama ;)


brother din n his wife.. from nigeria ;)

me, wawa n half of ira's face.haha



ahli barisan belakang..dari hujung sana, ira, adik, kak eg, new abg ipar, abg rizal, abg mad and me

cik abang kesayangan saya ;)



wawa nget2 ;P

yang indah itu karpet..;P

with kak eg ngok ngeks

tapi yang poyo itu aku.weee ;D

jemput makan semua yer..

kek untuk birthday boy yg birthdaynye jatuh pada hari raye..happy belated birthday abg mie..

eh, buat ape sorang2 kat dapur tu???



ahaha..tengok tv rupa2nye... ;)


n last skali...hati saya yang jauh... oke.aku nak tunjuk baju melayu tu je senarnye..baju melayu tu aku beli kat alor setar, kat kedai abang yang percaya aku nak beli baju untuk suami.hakhakhak..


segak aih~ *amik gambo tutup mata..aperda...

n on 15th september, cik zulaikha a.k.a chupp mengahwenkan diri beliau ngn suami beliau, incik nizam..


selamat pengantin baru

nur atiqah osman
&
nizam


bilik kawen cantek giler, tapi malam pertama, kitorang yang rasmi bilik tu..mhehehehehe


k dah panjang citer....

daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ;)

3 comments:

red apple candleliz said...

fuh..selesai bace n3 anda..agak gigih disitu~hehe..perghh raye sakan wlupun terpakse recycle bju erk..collect duit raye xhenggat!pe2pon selamat hari raye jugak zuhairah..muahh ;)

~t.i.c.k.d.i.e.a~ said...

heh, klaka oke panggil zuhairah..haha..rasa cam tak raya je kalau x pakai baju raya..huuu

Nanan said...

entry yg mengambil masa seharian utk disiapkan. saya wat assgment pon xselama akak wat entry ni.hahaha

ps: i xlarat nak bc. i tgk gmbo je.hee