sape nak itut angkat kaki~ ;P

Monday, January 3, 2011

kalu rajin bacalah kalo tak nak baca pun aku tak kesah.. tak jejas duit aku pun kan kan kan??

assalamualaikum..

peh.. tajuk entry pun pn dah macam nak ajak gaduh jek.. otai rupanya akak nih....

ari ni saya duk umah sorang2 sbb adik bungsu saya dah start sekolah, papa saya gi kerja and mama pulak gi hospital tengok tok wan adik.. khabarnya tenat.. Ya Allah.. kalau sudah tiba masanya, permudahkanlah pemergiannya..amin..

yeah.. bila dah kena duk umah tu, kna lah masak yedak?? jadinya, memandangkan saya ni baru berumur 12 tahun setengah[??], maka saya masak benda yang simple2 je.. seperti.. jeng je jeng.. ikan singgang or pindang or ape2 je yg korang panggil tapi saya punye version warna putih bukan kuning, n ikan merah goreng, eh ke ape nama ikan tu..hehe... tu je. dah kata x reti masak.. so masak je yang mana senang.. janji tak kebulur 2 lelaki perkasa yang ada lam umah ni buat masa ini..

cakap pasai masak ni kan.. dulu ada la jugak cita-cita ke impian ke nak belajar masak sebab dah rasa macam eh, dah ada orang nak... so nanti kalau mak dia tanya pasal masak2 ni, boleh lah jugak nak gebang kan.. tapi tup2 dah dibiarkan macam ni.. so cita-cita tu pun terbantutlah jugak..

ramai orang kata, kalau mak pandai masak, anak pun mesti pandai masak.. tapi saya kata, kalau mak pandai masak cemana pun, kalau tak ajar anak masak takde de nak reti anak tu memasak.. contohnya mak saya. dia nih memang giler pandai masak. cakap je ape, semua die pandai masak.. plus otak die pun memang bergeliga.. sebab tu lah kami adik beradik takde yang slim pun.. semuanya semangat2 belaka..tapi...kami anak-anak perempuan 4 orang takde sorang pun yang pandai masak. nak tau kenapa?? sebabnya.. mak saya ni.. bab memasak memang superb, dari yang tradisional, sampai lah ke modern2 segala, memang terbaik lah. tetapi, die memang sangat anti kalau ade orang campur tangan time die masak. kalau kami menolong, memang alamatnya kena tadah telinga asek kena marah jek.. pegang tu tak boleh pegang ni tak boleh. buat ni salah buat tu tak kena.. kalau nak siang ikan pun ada cara dia sendiri tau.. nak bersihkan lagilah, siap ade berus gigi ikan.. tapi bukanlah guna wat berus gigi ikan tu.. tapi untuk berus segala hitam2 yang kat tengah2 tulang ikan tu sampai licin putih bersih! kat umah korang ada ke benda macam tuh?? cuci ikan pakai berus gigi?

saya punye mama ni memang lain daripada yang lain.. tu bab memasak, kalau bab menghidang lagi best.. setiap kali nak hidang, wajib tanya dia dulu pinggan bunga apa nak guna.. pastu kalau dah ada jawapan tu, kena sama satu set dengan gelas cawan segala.. memang cerewet abes.. tak leh nak kata gak.. dah kumpul pinggan mangkuk arcopal alkorok segale dari zaman tok kadok lagi, haruslah guna yedak? takkan nak simpan wat perhiasan jek dalam almari tu kan?? ha, kalau nak tahu, pinggan mangkuk tu banyak die beli secara kutu pernama. korang tau ape tu pernama? haa.. pernama tu sejenis tempat membeli belah yang ada dalam kem2 tentera. walaupun takde sorang habuk pun lam family jadi tentera or terlibat ngan tentera, tapi mama saya adalah ketua kutu pinggan mangkuk tu.. makcik tu.. segala benda dia uruskan sendiri.. segala benda dia tau..sampai semua orang2 professional dan tidak professional kat daerah ni kenal mama saya. walaupun. walupun dia hanyalah seorang surirumah sepenuh masa sahaja... dan faedahnya kepada saya?? saya kena behave di sekitar besut, tapi good thing is kalau sakit, tak payah tunggu lama2, kol terus jumpa doktor..siap boleh pilih nak doktor mana.. best tak?? hehehe.. so berbalik kepada cerita asal.. dari sejarah kami dimanja2 sejak kecik macam tu lah maka terhasilnya saya yang tak pandai masak nih.. punyelah panjang cerita nak gitau sebab tak pandai masak ye..hehehe..

so sekarang ni, bila dah masuk tahun baru.. umur pun dah masuk 24 (tadi kata doblas steng), mulalah rasa macam risau pulak.. ye lah..sampai bila mama nak buatkan segala benda kan? nanti bila dah kerja esok2, takkan lah nak call mama nk mintak tolong masak kan?? (tapi kakak ipar saya selalu buat macam tu... buat majlis makan2 tapi suh mama yang masak...supaya kompem abes.. ish ish ish...)

orang laki pulak.. selalu kalau pilih calon bini, mula2 sekali mesti nak yang cantik, kedua pulak wajib nak suh pandai masak... dah lah saya ni yang pertama pun tak dak, yang kedua pun tak tau lagi cerah ka, mendung ka.. tapi saya jamin lah takkan mati kebulur punyalah hidup ngan saya.. kalau takleh rasa masak lemak udang macam mak awak masak, kita makan ikan singgang cicah budu pun boleh la kan awak...kata sayang saya... ngehehe..sempat nak mengugut tu.. tapi kalau sayang pun.. kalau 365 ari setahun asek mkn kuah pindang je boleh terencat perasaan sayang tu dak?? uish.. bahaya tuh..

lelaki memang nak yang bagus2 jek.. padahai kalo dapat yang pandai masak, ngan dia2 sekali dah terkeluar dari measurement asal... tapi dh jadi kat dorang macam tu takpelah pulak sebab dikata bahagia.. bini pandai masak.. untung sungguh na..

so marilah kita sama-sama belajar memasak di tahun baru ini supaya cuaca masa depan kita terang benderang~

till then, daaaaaaaaaaaaaa

p/s: belajar cakap saya awak, sebab teringat kat ayat sorang member " kito loni xleh doh ckp aku mung, sbb kito kae nk jadi mak ayah dh kae..." oke saya memang nak tergelak time dengar die cakap ayat ni walaupun saya tak cakap aku engkau or mung dengan kebanyakan orang...

p/s: azam pertama 2011~ ;)





2 comments:

bella said...

haha.tang ikan tu..mama ai pun begitu..darah2 dekat celah tulang tu wajib dihilangkan. tapi tade la guna berus gigi.hehe.cayalah mama diea :D

yaadahria said...

uit. adinda ni pndai msak ok! tlg sket...